29.11.05

Αν διαβάζει κάποιος πιτσιρικάς αυτές τις σελίδες...

Ένα rant απο τα σχόλια του αντιστικτικού τελευταίου άρθρου στο periglwssio

Το [λίγο υστερικό] κείμενο, είναι απάντηση σε ένα σχόλιο του Πάνου, και η συζήτηση εκείνη την ώρα περιστρεφόταν γύρω από το κλασσικό χιτ "Αρχαία στα Σχολεία". Ίσως πρέπει να διαβάσετε ολόκληρη τη συζήτηση, μιας και υπάρχουν και αναφορές σε άλλα κομμάτια της, και μπορεί να αναρωτιέστε σε τι απαντάω, τι λεει τώρα ο μαλ@#ας, και τα συναφή :) . Πάντως το ζουμί και τα τσιτάτα ακολουθούν:

Πάνος

Δεν ενοχλούμαι καθόλου από τις επιθέσεις κατά της αύξησης των ωρών διδασκαλίας: έχω πάψει να περιμένω οποιοδήποτε καλό μέσα από τα σχολεία -οπότε δεν έχει ιδιαίτερη σημασία.

Αν, όμως, διαβάζει κάποιος πιτσιρικάς αυτές τις σελίδες, θα ήθελα να τον προτρέψω με όλη μου την καρδιά να αγνοήσει τις "προοδευτικές" παρόλες και να προσπαθήσει όσο μπορεί να σπουδάσει τη γλώσσα του, συμπεριλαμβανομένων των αρχαίων - ανεξάρτητα από τον επιστημονικό κλάδο που θα ακολουθήσει.

Δεν το είχα προσέξει αυτό... Λοιπόν δεν έχεις καταλάβει το πρόβλημα και την αμορφωσιά που υπάρχει στα ελληνικά λύκεια ειδικά, σε science μαθήματα, και μαθήματα ιστορίας και γεωγραφίας. Θα μου πεις φταίνε τα αρχαία που κανείς δεν ξέρει βασικά στοιχεία βιολογίας, το σώμα του, τη γη που πατάει, ολόκληρο τον κόσμο γύρω του, την επιστημονική πρόοδο των τελευταίων 300 χρόνων, που κοιτάει στον ουρανό και τον βλέπει ακριβώς με το μυαλό που τον έβλεπε και ο Αριστοτέλης, που ακούει ειδήσεις και καταλαβαίνει τις μισές, που δεν έχει κριτική σκέψη, που δεν ξέρει ούτε μισής ώρας Μακροοικονομία ίσα να μπορεί να διαβάσει μια εφημερίδα, που του πουλάει βιβλία ο Λιακόπουλος, που τον δουλεύουνε όλοι και δεν παίρνει χαμπάρι γενικότερα?

Ναι, φταίει *και* αυτό. Οι Έλληνες μαθητές είναι οι πιο άσχετοι στην Ευρώπη σε τέτοια ζητήματα[γενική μόρφωση] (και όσο κι αν ακούω για το φοβερό επίπεδο μας στα μαθηματικά πχ, όποτε γκουγκλίζω οι έρευνες που βλέπω λένε το αντίθετο), και σίγουρα δεν φταίει γι αυτό το ότι δεν κάνουν αρκετές ώρες αρχαία, ή ότι δεν ξέρουν τη γλώσσα τους, αυτή την ξέρουν εξ' ορισμού. Δεν λέω να φύγουν από τα σχολεία, κανένας τόσο πλούσιος και τόσο documented αρχαίος πολιτισμός δεν πρέπει να μένει άγνωστος, μην λέμε τα αυτονόητα, ούτε πρόκειται για προοδευτικές παρόλες, πρόκειται για μία πιο εξορθολογισμένη οπτική γωνία, για τις γνώσεις που πρέπει να έχει ένας 17αχρονος το 2005. Ένας λόγος γι αυτή την κατάντια είναι οτι το περιεχόμενο και οι ώρες για τα σχετικά μαθήματα είναι λίγες, και μάλιστα πολλά μαθήματα *απλώς δεν υπάρχουν*.

Λοιπόν, για να καταλάβεις το "πάθος" μου γι αυτό το θέμα, να σου πω οτι στενό συγγενικό μου πρόσωπο μπορεί και διαβάζει αρχαία από το πρωτότυπο, αλλά έμαθε από μένα προχθές οτι η Αγγλία είναι νησί, και οτι το Παρίσι είναι στη Γαλλία. Αν σου φαίνεται πολύ περίεργο αυτό, μπορούμε να συναντηθούμε μια μέρα όλοι μαζί και να την ρωτήσεις ευθέως, κατά προτίμηση κάποιο άλλο κοινό ζήτημα, πχ τώρα που μιλάμε για γεωγραφία, αν η Κούβα είναι πολιτεία των ΗΠΑ ή κάτι τέτοιο. Εκεί φτάσαμε.

Αν κάποιος πιτσιρικάς λοιπόν διαβάζει αυτές τις γραμμές, τον παρακαλώ να μελετήσει μια υδρόγειο, να διαβάσει ένα εισαγωγικό βιβλίο βιολογίας, ή έστω μόνο ανατομία του ανθρώπου για πιο πρακτικά θέματα, *Παγκόσμια* ιστορία του 20ου αιώνα, ένα εισαγωγικό βιβλίο μακροοικονομίας, και φυσικά στοιχεία αστρονομίας, μαθηματικά, και φυσική. Μετά μπορεί να ειδικευτεί όπου θέλει, σε γλώσσες, σε θεωρητικές επιστήμες, σε θετικές, να γίνει μηχανικός, να γίνει ένα σκέτο μορφωμένος πολίτης, οτιδήποτε. Αυτά όμως είναι τα ελάχιστα, και *δεν* γίνονται στα σχολεία.